GOVI - משכנתא בפורטוגלפורטוגל, אחת ממדינות האיחוד האירופי אשר ספגה פגיעה קשה מאוד בעקבות המשבר הכלכלי עולמי האחרון, החלה להראות התאוששות ניכרת משנת 2016.

משנה זו הצטמצם הגירעון התקציבי של ממשלת פורטוגל לכ- 2% והמדינה החלה לעודד כניסה של משקיעים זרים וכסף זר.

נכון לשנת 2020 פורטוגל נחשבת לאחת המדינות האטרקטיביות ביותר להשקעות נדל"ן.

בכתבה זו נרשום בפניכם הקוראים אודות תהליך הצמיחה המחודש של פורטוגל, כיצד הוא השפיע על תחום הנדל"ן ומהם אותם דברים חשובים עליכם לדעת על משכנתא בפורטוגל ושירותי מימון.


השיקום של פורטוגל והשפעתו על הנדל"ן

בשנת 2011 תכנית ההצלה של קרן המטבע הבינלאומית בשילוב האיחוד האירופי, הצילה את פורטוגל מקריסה טוטאלית ופשיטת רגל. יישום תוכנית התייעלות זאת הניב לאורך השנים שיפור מתמיד בנתוני הכלכלה של פורטוגל. בשנים 2014-2016 גדל שוק התיירות בפורטוגל בשיעור של 11.1%. הצמיחה המשיכה גם בשנים לאחר מכן ובשנת 2016 ניתן היה לראות התאוששות ניכרת בכלכלה המקומית של פורטוגל, התאוששות שלוותה בהזדמנויות רבות עבור המשקיעים. ב – 2017 כלכלת פורטוגל העלתה הילוך בייצוא ובהשקעות תוך דגש על תחום התיירות ושוק הנדל"ן הושפע גם הוא מהגידול המאסיבי בתיירות ומהביקוש למקומות לינה לתיירים וכן מרכישות נכסים של תושבי חוץ, בעיקר בפורטו וליסבון, הערים הגדולות של פורטוגל.

היציבות של פורטוגל – "השקעות על בסיס מוצק"

נכון לשנת 2020 פורטוגל נהנית מירידה חדה בשיעור האבטלה, צמיחה שנתית חזויה של 1.7% , תמ"ג שחזר לאותה רמה שלפני המשבר של 2011 , דירוג של המדינה מסטטוס יציב לסטטוס 'חיובי' ופריחה תיירותית רבה. אחד היתרונות הגדולים של פורטוגל באים לידי ביטוי ביציבות שלה ובהתאם גם המערכת הבנקאית מתייצבת ומאפשרת מתן משכנתא בפורטוגל והלוואות ושווי הנכסים בליסבון מצוי בעלייה מתמדת.

עסקאות נדל"ן בפורטו וליסבון

פורטו, עיר נמל יפהפיה, בעלת מזג אוויר נעים והשנייה בגודלה בפורטוגל, היא עיר מלאת תיירים, סטודנטים ופנסיונרים וזאת משום המחיה הזולה. בנוסף, עיר זאת נהנית מאינפלציה במשקיעים זרים. ליסבון , בירת פורטוגל והעיר הגדולה ביותר אשר ידועה כמרכז הכלכלי והתרבותי של פורטוגל הפכה לאטרקציה ממגנטת לתיירים ומשקיעים רבים משקיעים בנכסים בה ובשיפוץ נכסיהם וזאת במטרה להשכיר אותם לתקופות קצרות באמצעות AIRBNB. בפורטוגל, אין הפתעות. שכן, מגישים תכנית בנייה ומקבלים היתר בנייה תוך כ- 3 שבועות. דבר זה מאפשר למשקיע להוציא תוכנית השבחת זכויות ולמכור את הנכס תוך פרק זמן מסויים בעליית שווי משתלמת.
התשואות בליסבון ובפורטו על שכירות דירות לטווח ארוך משתלמות יותר משווקים אלטרנטיבים ובקנייה נכס נכו תגיע ל כ 7% תשואה. בעקבות התיירות שצומחת יש ביקוש גדול מאוד לנכסים להשכרה לטווח קצר והתשואה לנכסים כאלו כפולה מהשכרה לטווח ארוך ועם ניהול נכון יכולה להגיע 15% תשואה.
נתוני השכירות לדירות באתר Airb&b מצביעים על המשך שיעורי הביקושים בערים הגדולות בפורטוגל (ליסבון ופורטו) ואחוז התפוסה נותר גבוה לנכסים באזורי מרכזיים בליסבון ופורטו שיעורי תפוסה תמיד חזקים בין 80% ל 90% ללא קשר לגודל הנכס להשכרה.
בנוסף, נכון להיום יש גם אפשרות להשקיע בפרוייקטים בהיקפים גדולים יותר בערים אלו (בניית בתי מלון, אכסניות לסטודנטים , multi family ועוד) למטרת הגדלת ההיצע בערים הגדולות. פעמים רבות ניתן לאגד קבוצת משקיעים (משפחה, חברים ועוד), באמצעות הון עצמי מישראל ולעיתים עם מימון מהבנקים בפורטוגל אשר מאפשרים הלוואה של עד כ- 80% מהעסקה ולקנות בניין ישן ולחדש אותו, כאשר המטרה המרכזית כמובן היא לאתר נכסים טובים וזולים בהם משתלם להשקיע.

עסקאות בנדל"ן בפורטוגל – מדוע משתלם?

נכון לשנים האחרונות פורטוגל נהפכת לשוק הנדל"ן הדינמי ביותר במערב אירופה, וזאת הודות להטבות מס שקיבלו משקיעים זרים ותוכנית ויזת זהב שמציעה מעמד תושבות למשקיעים סכום של 500 אלף יורו במדינה. לפי נתוני היורוסטאט, לשכת הסטטיסטיקה של הנציבות האירופית, מחירים הנדל"ן בפורטוגל זכו לעלייה החדה ביותר בגוש היורו לרבעון הראשון של השנה. בשורה התחתונה: התמריצים הפכו ערים כמו ליסבון ופורטו ליעד נכסף בקרב המשקיעים הזרים, שעזרו להפוך את העיר ליעד תיירותי פופולארי.

משכנתא בפורטוגל ושירותי מימון

משקיעים זרים זכאים להלוואת משכנתא בפורטוגל לרכישת נדל"ן ממוסדות פיננסיים. חשוב להיות מודע לכך שהריביות באירופה כיום, הן ריביות נמוכות מאוד ומהוות הזדמנות נדירה. בכדי לעודד השקעות חלק ממדינות אירופה הנהיגו ריבית שלילית. אחד מהמוסדות המובילים בפורטוגל הוא בנק השקעות Caixa ובכדי לקבל משכנתא על הנכס אותו מעוניינים לרכוש חשוב לדאוג לכל הניירת הנדרשת לבנק ההשקעות (תלושי שכר, הוכחות ליכולת החזר ועוד). הבנק יחייב את המשקיע להון עצמי של מינימום 20% מסכום הרכישה ויעניק עד כ- 80% מימון לרכישה. נכון להיום יש אפשרות של שירותי מימון להשקעות בפורטוגל, שירות המתאים בעיקר למשקיעים מנוסים אשר מעוניינים למנף את ההשקעות שלהם.

טרם לקיחת משכנתא חשוב לקבוע תקציב להשקעה, לבחור את הנכס המועדף ובכדי להבטיח תהליך מקצועי ויעיל רצוי לשכור את שירותיהם של מומחים אשר מכירים את התנאים וההליכים הבנקאיים המקומיים בפורטוגל, המסלולים השונים והמסמכים אותם יש להמציא לבנק. בהצלחה!

אני מתעניין ב

Share to Facebook Facebook Share to WhatsApp WhatsApp Share to LinkedIn LinkedIn